Monday, June 14, 2010

ALAM GHAIB

Pernah dengar perkataan HANTU??Wujudkah hantu ini atau hanya cerita rekaan semata-mata yang dibawa dari turun-temurun??Di Asia Tenggara ini,pasti kita sebagai muslim nak-nak lagi kaum MELAYU memang tak lari dari..perkatan JIN/SYAITAN/IBLIS.




HANTU pada pendapat saya,mugkin adalah jenis-jenis jin kerana hantu tidak dinyatakan di dalam AL-QURAN.Kita memang percaya mistik dan alam ghaib sebab dunia jin sememangnya ada,bahkan Allah telah menciptakan jin terlebih dahulu sebelum menciptakan Adam dan merupakan penghuni pertama ke atas muka bumi,dikatakan lebih banyak golongan mereka dibanding semua manusia dimuka bumi ini.....CLICK SINI(baca selengkapnya mengenai jin)


` Riwayat al- Baihaqi daripada Tsa'labah al-Khasyani, sabda Rasulullah s.a.w :

"Jin itu terdiri atas tiga jenis bentuk; satu jenis (spertiga) yang mempunyai sayap. Mereka terbang di udara. Satu jenis lagi (sepertiga lainnya) berupa ular dan anjing. Sedang satu jenis lagi (atau sepertiga lainnya lagi) adalah jin yang menempati (suatu tempat) dan berjalan (seperti manusia)"


~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~


Di Malaysia dan Indonesia,terdapat beberapa jenis hantu yang popular antaranya Puntianak/Kuntilanak,Pocong,Toyol,..CLICK SINI(klik untuk melihat jenis-jenis hantu dalam hikayat Abdullah)
Sesetengah Ustaz boleh menyembuhkan pesakit(yang dirasuk) dan bercakap dengan golongan mereka(jin),tetapi tidak semua Ustaz,hanya
ustaz yang tinggi ilmu agamanya sahaja yang boleh mengubati penyakit misteri seperti ini.Kadang-kala khidmat bomoh juga sering digunakan dalam pekara mistik seperti ini.
Apapun,Kita sememangnya kena mempercayai pada kewujudan iblis dan jin,tetapi janganlah terlalu taksub sampai memduakan tuhan dan terjadinya syirik.
Sesungguhnya manusia adalah sebaik-baik ciptaan...wallahualam.



Aku tak tau video ni betul ke tak,hanya nak tunjuk sahaja tengoklah :-




p/s : Pada sesiapa yang berani saja...yang tak berani tak digalakkan...hihi :D

2 comments:

enyheartsdiamond said...

hoi.. takt lah nak tgok!

mentega kacang said...

haha..ajak bf teman..

Black & White the colour for our Life ~ © 2008. Design by :Yanku Templates Sponsored by: Tutorial87 Commentcute
This template is brought to you by : allblogtools.com Blogger Templates